Krijg jij op je werk meer verantwoordelijkheid dan je eigenlijk aankunt? Heb je een nieuwe opdracht toegewezen gekregen en twijfel je of je hier wel de juiste persoon voor bent? Ben je onzeker over het halen van een deadline?

Er kunnen zich altijd situaties op de werkvloer voordoen waardoor je onzeker wordt, helemaal als je een hoogbegaafd of hoogsensitief persoon bent. Hoewel die onzekerheid erg vervelend is, het hoort wel bij het leven. Onzekerheid zorgt ervoor dat je uit je comfortzone moet stappen, waardoor je groeit als persoon. Je leert nee te zeggen en je eigen grenzen aan te geven.

Wat zijn situaties op de werkvloer die voor onzekerheid kunnen zorgen? In dit blog geven we je 4 oorzaken en tips om het op te lossen.

Oorzaak 1: Je onderschat jezelf

Eén van de belangrijkste oorzaken van onzekerheid op de werkvloer is het gebrek aan zelfkennis. Je twijfelt over je eigen capaciteiten of de keuzes die je moet maken. Misschien heb je het gevoel dat je niet de vaardigheden in huis hebt voor het uitvoeren van een bepaalde taak.

Wat kun je hier aan doen?

Je kunt twijfels over je eigen vaardigheden voorkomen door je sterke en zwakke punten in kaart te brengen. Zo leer je jezelf beter kennen en kun je in de toekomst beter omgaan met onverwachte of onbekende situaties. Dit heeft als gevolg dat je minder onzeker bent over jezelf.

Oorzaak 2: Je baan of functie past niet bij jou

Heb jij een baan die helemaal niet bij je past? Dan is de kans groot dat je er met tegenzin naartoe gaat. Het kan ook zijn dat je iets doet waar je eigenlijk helemaal niet zo goed in bent. Dit kan ervoor zorgen dat je je onzeker voelt in je werk.

Wat kun je hier aan doen?

De kans op het maken van fouten in je werk verkleint als je jouw talenten kunt gebruiken bij het uitvoeren van je werkzaamheden. Je maakt minder fouten als je iets doet waar je van nature goed in bent. Je zult je dan minder onzeker voelen en meer plezier halen uit je werk.

Onzeker in je werk? - Dit kun je eraan doen

Oorzaak 3: Je hebt geen controle

Je kunt je ook onzeker voelen in je werk door situaties die nieuw en uitdagend zijn. Ontstaat er ineens een onbekende situatie, dan kun je daarmee je controle verliezen, en daarbij ook je zelfvertrouwen.

Wat kun je hier aan doen?

Om vol zelfvertrouwen om te kunnen gaan met nieuwe en uitdagende situaties is het belangrijk dat je overzicht creëert. Je kunt bijvoorbeeld een to-do list maken. Het geeft je een goed overzicht van wat je nog moet doen, maar ook van wat je allemaal al gedaan hebt. Dit geeft je controle en zelfvertrouwen.

Als je geen grip hebt op de situatie, dan kun je niet zo goed inspelen op een veranderende situaties, met als gevolg dat er stress ontstaat en je je onzeker voelt.

Oorzaak 4: Je voelt je niet thuis op je werk

Kun jij helemaal jezelf zijn op je werk? Als er geen klik is met de bedrijfscultuur, of wanneer er spanningen op de werkvloer zijn, dan kan dit resulteren in onzekerheid. Dit kan ervoor zorgen dat je bijvoorbeeld je mening niet meer durft te geven, of bang bent om goede ideeën te delen met je collega’s.

Wat kun je hier aan doen?

Het is in alle werksituaties van belang dat je een goede band opbouwt met je collega’s. Als je het goed kunt vinden met je collega’s verbetert niet alleen de werksfeer, ze kunnen je ook steunen als je het moeilijk hebt of advies geven in bepaalde situaties.

Je bouwt een goede relatie op met je collega’s door respect te tonen, door je collega’s te ondersteunen waar mogelijk en een positieve instelling. Als je een goede relatie hebt met je collega’s, dan zorgt dit direct voor meer werktevredenheid, waardoor je je ook zelfverzekerder zult voelen op de werkvloer.

Een hoge mate van werktevredenheid heeft een positief effect op productiviteit, motivatie en loyaliteit. Zo ga je weer met plezier naar je werk!