Je kent hem of haar vast wel; de bijna ideale medewerker. Hij of zij werkt hard, is toegewijd en streeft naar het beste. Daarnaast is hij/zij zeer goed communicatief aangelegd, heeft oog voor details en voert taken altijd op tijd uit.
Toch heeft de medewerker enkele problemen. Hij of zij heeft bijvoorbeeld last van stress of kan moeilijk met plotse veranderingen omgaan. Deze kunnen de medewerker zelfs in een neerwaartse spiraal brengen met uitval als gevolg. Daarnaast kan de medewerker ook moeite hebben met het omgaan met collega’s.
Een hoogsensitieve medewerker
De kans is groot dat de medewerker een hoogsensitief persoon is, ook wel HSP genoemd. Dit is een genetische eigenschap die ongeveer 1 op de 5 mensen heeft. HSP’ers zijn meestal erg geliefd bij werkgevers en leidinggevenden. Ze worden gewaardeerd om hun attente gedrag, ook al raken ze soms overweldigd.
Hooggevoeligheid kan echter een uitdaging zijn voor de medewerker en een leidinggevende. Het is de taak van de leidinggevende om elk teamlid te helpen functioneren. In dit artikel kun je lezen hoe je HSP’ers kunt herkennen en hoe je kunt helpen om hun talenten en eigenschappen te benutten.
Hoe herken je hooggevoelige mensen op de werkvloer?
Een HSP’er heeft een grotere bloedstroom naar de hersengebieden die te maken hebben met bewustzijn, empathie en emotionele verwerking. Deze eigenschappen zorgen ervoor dat HSP’ers snel reageren op de behoeften van anderen, vaak ten koste van zichzelf. HSP’ers worstelen daarom vaak met perfectionisme en het pleasen van andere mensen.
HSP’ers krijgen meer prikkels door dan andere mensen. Hierdoor kunnen ze snel overweldigd raken, zeker wanneer ze onder werkdruk staan. Een deadline kan ze daardoor verlammen, aandacht krijgen tijdens een vergadering is een grote angst voor een hoogsensitief persoon. Ook in een bepaalde ruimte kan een HSP’er overweldigd raken, bijvoorbeeld door hard geluid of veel licht.
Een HSP’er is zeer opmerkzaam, bovendien houden ze ervan om diep in bepaalde onderwerpen te duiken. De HSP’er houdt van plannen en heeft vaak een vaste strategie nodig. Hooggevoelige medewerkers kunnen gefrustreerd raken van collega’s die minder genuanceerd zijn of mensen die de kantjes ervan aflopen.
Handige tips voor leiding geven aan hooggevoelige mensen
Als je een hooggevoelige medewerker met succes wilt leidinggeven, dan is het van belang om hun sterke kanten te benutten. Daarnaast zul je tegelijkertijd hun valkuilen moeten beheren. Dit kun je doen door gebruik te maken van de volgende tips:
Ga regelmatig in gesprek
HSP’ers voelen meer, maar verbergen het heel goed. Ze zullen het daarom niet snel zeggen als ze het moeilijk hebben op de werkvloer. Dat komt omdat ze niet als zwak of onbekwaam gezien willen worden. Het is daarom belangrijk om regelmatig in gesprek te gaan met hem of haar.
Vraag hoe het gaat en toon oprechte bezorgdheid. Hierdoor zal de hooggevoelige medewerker zich gewaardeerd en begrepen voelen. Bovendien zorgt het voor open communicatie.
Leer ze hoe ze om moeten gaan met stimulerende situaties
Een hooggevoelig persoon raakt snel overprikkeld. Het is daarom belangrijk om gewoontes te realiseren waardoor ze kunnen blijven functioneren.
Je kunt bijvoorbeeld zorgen voor een rustige werkplek voor hem of haar of rekening houden met zijn of haar angst voor vergaderingen en volle aandacht. Ook kan het nodig zijn om te oefenen met het aangaan van moeilijke gesprekken of omgang met collega’s.
Lever kritiek met tact
Een HSP’er vind het soms lastig om om te gaan met kritiek. Een typische reactie is dat ze hun welzijn daarna gaan opofferen om een ander te plezieren. Zorg dat je regelmatig in contact staat met de medewerker, dat haalt de angel uit kritiek.
Daarnaast doe je er goed aan om kalm en tactvol kritiek te brengen. Geef de HSP’er de tijd om te reageren, zeg dat het niet meteen hoeft. Hij of zij zal namelijk op het moment overweldigd zijn. Hierdoor kan een reactie emotioneel worden of de medewerker is misschien helemaal niet in staat te reageren.
Een hooggevoelig persoon wil zinvol werk doen
Zinvol werk is voor iedereen belangrijk, maar vooral HSP’ers hebben hier behoefte aan. Hooggevoelige mensen zijn erg toegewijd en willen een verschil maken in de wereld. HSP’ers hebben sterke vaardigheden zoals empathie, communicatie, oog voor detail en organisatie.
Maak gebruik van deze talenten door ze een passende functie te geven. Een HSP’er kan apathisch worden als diepere motivatie ontbreekt. Door een gesprek aan te gaan met een HSP-medewerker kun je helpen in hun professionele ontwikkeling. Je zou in dit gesprek vragen kunnen stellen zoals:
- Wat vind je het leukst aan het werk wat je doet?
- Ben je trots op de taken die je uitvoert?
- Hoe zie je de toekomst in het bedrijf voor je?
Coaching
Ongeveer 20% van de mensen is hooggevoelig, de kans is daarom groot dat je HSP’ers op de werkvloer hebt rondlopen. Deze mensen kunnen een enorme verrijking zijn voor een bedrijf, mits er goed en verstandig met ze wordt omgegaan. In dit artikel heb je enkele tips kunnen lezen om leiding te geven aan hooggevoelige mensen. Heb jij hooggevoelige medewerkers in het bedrijf en wil je deze zo goed mogelijk begeleiden?