Coaching voor leidinggevenden
Regelmatig spreek ik leidinggevenden die ermee worstelen dat een medewerker zich langdurig ziekgemeld heeft en dat ze dit helemaal niet hebben zien aankomen. “Het leek zo goed te gaan, vorige week hebben we nog een evaluatiegesprek gevoerd, toen was er nog niets aan de hand. Deze week krijg ik plotsklaps een ziekmelding en is mijn medewerker totaal niet meer aanspreekbaar”.
Als leidinggevende heb je veel verantwoordelijkheden, waaronder die van poortwachter wanneer een van je werknemers ziek is. In zo’n geval is het belangrijk om met je werknemer duidelijk te krijgen wat hij of zij nodig heeft in deze situatie.
Kom weer in contact met je werknemers en merk wat zij nodig hebben om optimaal te presteren in je bedrijf.
Coaching is een ideaal middel om inzicht te krijgen in jouw communicatie. Deze inzichten zetten we samen om in concrete verbeteringen. Zo blijf je op een goede manier in gesprek met je werknemers en werk je actief aan het terugdringen van ziekteverzuim: een win-win situatie voor jou en je werknemers!
Ziekteverzuim terugdringen, herken de stresssignalen
Leidinggevenden voelen zich vaak ook nog eens schuldig. “Welke signalen had ik moeten zien en wat heb ik gemist?” krijg ik dan vaak als vraag. “Hoe kan het dat iemand zich plotsklaps ziekmeldt?” Die vraag beantwoord ik dan als volgt:
- Voel je niet schuldig, je hebt zeker signalen gemist, dat is een les voor de volgende keer, maar het is soms ook erg lastig te onderkennen, ook voor de medewerker zelf;
- Signalen die je wel had kunnen zien: de laatste periode meer mopperig dan voorheen, regelmatig te laat komen, moeilijk het werk af kunnen krijgen, veel werkuren maken, perfectionistischer worden, afspraken vergeten, slechter slapen, slechte uiterlijke verzorging.
Wat maakt het dat dit zo lastig te herkennen is bij je medewerker? Wat maakt dat de ziekmelding je overvalt?
- Een burn-out is niet iets wat van vandaag op morgen ontstaat. Het is iets dat al langere tijd aan het ontstaan is.
- De verandering bij de medewerker is al minstens een half jaar aan de gang, dit kan al zo lang zijn, dat je de verandering niet eens meer opmerkt; Je zit dan al in de acceptatiefase. Iemand is dan in jouw ogen altijd al zo geweest en het hoort nu eenmaal bij deze persoon hoor ik vaak zeggen;
- De medewerker kan zich naar buiten toe aardig goed houden, de overlevingsstand aanzetten en alleen thuis het masker laten vallen. Vervolgens ondernam deze medewerker onvoldoende acties om te herstellen van de stress van alle dag en komt hij of zij steeds verder af, van zijn of haar normale energiepeil.
- De chronische stressconditie van de medewerker is geboren. Als oplossing van de vermoeidheid, gaat het stresssysteem harder werken, om het lichaam van de nodige energie te voorzien. Deze compensatoire stressreactie ervaren mensen meestal niet als stress, maar als “Ik was moe en voel me nu energiek”.
- Het stresssysteem raakt overbelast, trapt op de noodrem, schakelt fysieke functies uit (waaronder je brein) en de burn-out ontstaat: een ontregelt stresssysteem.
Als je als leidinggevende de signalen van o.a. mopperen, slecht slapen, slechte uiterlijke verzorging etc niet herkent of in verband brengt met een dreigende burn-out zul je dit dus moeilijk herkennen.
Kennismakingsgesprek aanvragen
Wil je als leidinggevende hierover met mij sparren? Heb je een medewerker die ondersteuning nodig heeft om terug te keren in het eigen werk? Heb je een medewerker die langer dan een jaar ziek is en het 2e spoor moet ingaan? Of ben jij zelf een medewerker die er weer aan toe is om te re-integreren en kun je hierbij ondersteuning gebruiken om te komen tot duurzaam herstel?
Ik ondersteun en inspireer je graag.
Voor meer zelfvertrouwen en gezonde stress in werk!