De laatste tijd kom je het steeds meer tegen: Jobcrafting. Een mooi woord dat voor mij niet anders is dan met een andere bril naar je werk kijken en waarbij je vervolgens een verandering in taken of bijvoorbeeld in de context gaat aanbrengen. “Baan boetseren” wordt het ook wel genoemd.

Hoe je op een slimme manier de duurzame inzetbaarheid van je medewerkers kunt verhogen!

Ooit was jouw medewerker nog tevreden met zijn of haar werk. Op dit moment voel je of zie je dat deze medewerker minder plezier in het werk heeft. Misschien is de sleur ingetreden. Of zijn de waarden en normen binnen jouw organisatie veranderd, is de omgeving een snelle verandering aan het ondergaan en is deze medewerker hierin niet meegegaan. Jobcrafting is een manier om weer plezier en uitdaging in werk te krijgen.

Wat is Jobcrafting?

In theorie is het een manier waarop de medewerker het eigen werk herstructureert door kleine wijzigingen aan te brengen in taken, relaties, context en gedachten over werk, waardoor de baan (weer) meer betekenisvol wordt. Deze aanpassingen worden in principe door de medewerker zelf gedaan, zonder dat deze de bedrijfs- of organisatie doelstellingen uit het oog verliest en/of hiermee collega’s benadeelt. In de dagelijkse praktijk zie je vooral bij dit laatste stuk, “benadelen collega’s”, een spanningsveld ontstaan. Vaak is gelijkheidsbeginsel een onbewust uitgangspunt bij organisaties. Inzetten op unieke talenten zie ik in de dagelijkse praktijk helaas nog te weinig gebeuren. Enige creativiteit en het loslaten van het gelijkheidsbeginsel kan hierbij hierbij helpend zijn.

Voorbeeld van Jobcrafting

Een mooi voorbeeld van Jobcrafting heb ik in de afgelopen jaren in het basisonderwijs zien ontstaan: reken – of taalcoördinator.  Niet iedere leerkracht is een kei in taal en omgekeerd geldt dit natuurlijk ook voor rekenen. Hoe fijn is het dat je gespecialiseerde collega’s hebt waaraan jij je vragen kunt stellen en je zelf niet meer allerlei expertrollen hoeft te vervullen?! Deze gespecialiseerde collega’s hebben er een uitdaging bij gekregen die helpend is om het werk uitdagend te blijven vinden. Hier is dus mijn inziens een win-winsituatie ontstaan door jobcrafting.

Waarom Jobcrafting?

Voor medewerkers en de organisatie is jobcrafting m.i. dus een zeer waardevol middel. Met kleine aanpassingen, soms kan het al met een mindset verandering, kan gemis aan werkplezier opgelost worden en kan daarmee een medewerker weer langdurig inzetbaar zijn voor een organisatie. Vooral belangrijk nu iedereen langer moet door werken. Als het plezier in werk ontbreekt, dan voelt “nog vijf jaar werken” als een onoverkomelijke periode. Daarentegen hoor ik oudere medewerkers zeggen, die wel met veel plezier en bezieling hun werk uitvoeren, dat ze zich nog niet kunnen voorstellen om over vijf jaar met pensioen te gaan.

Tip

Maak eens een lijst van medewerkers die volgens jou minder plezier in hun werk hebben.  Ga met deze medewerkers in gesprek over het volgende: Laat hen eerst een lijst maken van al hun taken. Laat ze vervolgens een top 5 van de taken maken die ze vaak en met de meeste plezier en voldoening uitoefenen en dito van de 5 taken die ze het minst graag uitoefenen (en misschien ook wel het meest vermijden of uitstellen). Laat de medewerker de balans opmaken: hoeveel tijd is de medewerker met plezierige taken bezig en hoeveel met taken die energie kosten. Wat zegt dit inzicht? Moet er iets veranderen of mag het zo blijven? Deze lijst kun je ook gebruiken bij het functioneringsgesprek.

Functioneringsproblematiek

Veel van mijn werk als loopbaan en vitaliteitscoach ligt in gesprekken voeren met medewerkers met jobcrafting in het achterhoofd. Ik krijg vaak in het intakegesprek de volgende vraag: “past deze baan nog bij me, zo ja wat moet er dan gebeuren om mij weer prettig in mijn werk te voelen of moet ik een andere baan zoeken?”. Vaak ligt er dan al “functioneringsprobleem” onder, maar is dit nog niet voldoende onderbouwd naar de medewerker. Of de leidinggevende ziet dat de medewerker niet met plezier zijn werk doet maar weet niet goed hoe dit te bespreken. De bij de hierboven genoemde tip te maken lijst kan hierbij helpend zijn.

55+ cursus hoe blijf ik vitaal tot en na mijn pensioen

Ook in de 55+ cursus die ik momenteel samen met Lidy Kemper van CCTraining geef aan leerkrachten in het basisonderwijs is jobcrafting ook gesprek van onderwerp: wat heb ik nodig om vitaal te blijven in mijn werk.

We hebben nu voor twee schoolbesturen deze cursus mogen geven en de deelnemers hebben deze als zeer waardevol ervaren.

Enkele reacties van de deelnemers van de 55+ cursus

  • “een fitte juf doet ertoe”
  • “waardevol inzicht in mijn kwaliteiten en het bewaken van mijn energiebalans” 
  • “ik werd me opnieuw bewust dat je het voor een groot deel in eigen hand hebt”
  • “ik mag er zijn”
  • “ik heb in de spiegel gekeken: nagedacht over werken en leven”

Wil je deze waardevolle 55+ cursus ook aan je medewerkers aanbieden of heb je een medewerker die minder plezier heeft in het werk? Wil je hierover meer weten?